دوره نقاهت اسلیو معده
نوشته شده توسط : دکتر علی امیراحمدی

دوران نقاهت عمل اسلیو معده:

به طور کلی، اکثر بیماران با گذشت یک تا چهار هفته از جراحی اسلیو معده به محل کار خود باز می گردند. البته زمان بهبودی در بیماران مختلف متفاوت است و هیچ زمان قطعی برای بهبودی کامل نمی توان تعیین کرد. همچنین باید گفت که تفاوتی زیادی بین بازگشت به روال زندگی عادی و بهبودی کامل وجود دارد.

روند جراحی اسیلو معده

طی جراحی اسلیو معده که به آستینی کردن معده نیز شناخته می شود، اندازه معده کوچک شده و از این طریق بدن را مجبور به کاهش وزن می کند. با اسلیو معده حدود 80 درصد از معده برداشته می شود و قسمتی لوله مانند و باریک از معده باقی می ماند. این معده باقی مانده که به شکل آستین درآمده، در ابتدا تنها قادر به نگه داشتن 120 میلی لیتر محتویات می باشد. این میزان بسیار کمتر از حجم سابق معده می باشد.

زخم و جای بخیه جراحی اسلیو معده

در جراحی اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی، برش های کوچکی روی شکم ایجاد شده و جراحی از آن طریق انجام میگیرد. پس  از اتمام جراحی و بخیه کردن زخم ها، این محل با پانسمان ضد آب بسته می شود. این پانسمان باید به مدت 7 روز بعد از جراحی اسلیو روی زخم باقی بماند و تنها در صورت ترشح زخم یا کنده شدن پانسمان (که آب بتواند به آن نفوذ کند) آن را تعویض کنید. پس از هفت روز، زخم ها در حدی بهبود یافته اند که بتوان پانسمان را کامل باز کرد. بخیه ها در اکثر موارد تجزیه شدنی هستند به همین دلیل نیازی به مراجعه به پزشک برای کشیدن آنها وجود ندارد. از یک روز پس از جراحی می توانید دوش گرفته یا حمام کنید. در صورت انجام جراحی لاپاراسکوپی توسط بهترین جراح لاغری جای بخیه ها اغلب بسیار کوچک بوده و به مرور زمان محو می شوند. اگر متوجه هر نشانه ای از عفونت (درد، قرمزی، تورم یا چرک) در زخمتان شدید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید و موضوع را به وی اطلاع دهید.

فعالیت های فیزیکی و ورزش بعد از اسلیو معده

داشتن فعالیت های فیزیکی ملایم و ورزش بعد از عمل اسلیو معده، به اندازه خواب کافی و مصرف مایعات در بهبودی و مراقبت بعد از عمل اسلیو معده موثر است. به عنوان مثال شما باید پس از جراحی اسلیو معده هر روز پیاده روی کنید و میزان و شدت پیاده روی خود را روزانه افزایش دهید، به طوری که نهایتا روزی 30 دقیقه پیاده روی با سرعت داشته باشید. این سرعت باید به نحوی باشد که ضربان قلب را بالا برده و موجب عرق کردنتان شود. داشتن فعالیت فیزیکی و برنامه ورزش پس از جراحی لاغری یکی از مهمترین عوامل موفقیت این نوع جراحی ها می باشد.

رانندگی پس از جراحی اسلیو معده

بیمار به محض آنکه قادر به بستن کمربند ایمنی، کنترل کامل فرمان و پدال ها باشد، می تواند رانندگی را شروع کند. به طور کلی رانندگی پس از جراحی اسلیو معده مانعی ندارد اما به شرط آنکه بیمار هیچ چیز سنگینی را تا دو ماه پس از جراحی بلند نکرده و به خود فشار وارد نکند.

بارداری پس از جراحی اسلیو معده

کاهش وزن می تواند احتمال باروری را افزایش دهد اما پزشکان تاکید دارند که بیماران بارداری و شیردهی پس از جراحی لاغری را تا 1 الی 2 سال به تعویق بیاندازند؛ زیرا ممکن است کاهش وزنشان روی جنین اثر منفی داشته باشد

بیمارانی که جراحی حلقه معده انجام داده اند، بهتر است بدانند که این حلقه باید در طی دوره بارداری برداشته شود. با برداشتن حلقه می توان مطمئن شد که جنین مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت کرده و شیردهی مادر با هیچ مشکلی رو به رو نخواهد شد. پس از این دوران، حلقه معده می تواند سر جای خود باز گردانده شود.

روحیه ی بیمار پس از اسلیو معده

ممکن است بیمار تا چندین هفته پس از جراحی اسلیو معده زودرنج، غمگین و افسرده شود. از آنجایی که جراحی لاغری می تواند رویه زندگی فرد را تغییر دهد، داشتن چنین حالاتی کاملا طبیعی است. این حالت موقت بوده و با آغاز رژیم غذایی جامد، روحیه بیماران به وضع عادی باز می گردد. به طور کلی، سلامت جسمی و روانی بیماران پس از جراحی لاغری از اهمیت بالایی برخوردار است.





:: برچسب‌ها: دکتر علی امیر احمدی , عمل اسلیو معده , اسلیو معده , اسلیو , جراحی لاغری , لاغری , دوران نقاهت , ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: